Het begon allemaal met Social Distancing. Zoveel mogelijk thuisblijven en met zo min mogelijk mensen contact. Het virus verspreid zich sneller in groepen en het virus is beter te traceren en te beperken als we minder mensen ontmoeten en tegelijkertijd wel weten wíe we ontmoeten. We gaan vooral de kwetsbare ontzien en dus gaan we ze minder zien. De zieken en kwetsbaren gaan strikt in lockdown. Ouderen thuis, in tehuizen, diegene die iets onder de ledenen hebben…we gaan onszelf isoleren om de verspreiding van het virus af te vlakken. De curve moet omlaag! Een dringend advies gericht op gezondheid en leven.
Met ‘ruimte’ in het advies om het persoonlijk toe te passen.
In het begin was er veel angst, onwetendheid, shock. En was bijna iedereen bereid meteen te doen wat nodig was. Nederland ging voor de ‘intelligente’ lockdown. Geen VERBOD maar advies om binnen te blijven. We mochten naar buiten.
En hier zag je al de eerste tekenen van verschil van toepassing. Waar de één zich perfect hield aan deze adviezen, ging de ander daar iets ruimer mee om. De redenen om je wel of niet strikt aan de adviezen te houden, waren en zijn verschillend.
Sommigen doen dit omdat de overheid het zegt en je hen vertrouwt.
Sommigen doen het uit angst om ziek te worden.
Sommigen doen het uit bescherming van zichzelf maar zeker ook uit bewogenheid voor die ander.
Sommigen doen het vooral niet OMDAT de overheid het zegt en zij hoe dan ook tegen de overheid zijn.
Sommigen nemen de ruimte binnen de grenzen van veiligheid en gaan elke dag wandelen.
Sommigen spreken met gezinsleden en familie af om samen een éénheid te zijn en elkaar als kleine groep wel te blijven ontmoeten.
Sommigen zijn in paniek en proberen te overleven en niet meer dan dat.
En dan komt de voorzichtigheid in het delen van onze keuzes uit angst voor veroordeling, nawijzen, verraad.
Durven we foto’s te posten op Facebook waar oma een kleinkind vasthoudt? Gaan we de politie bellen als we zien dat er bij de buren 5 fietsen voor de deur staan waar kennelijk tieners elkaar ontmoeten? Durven we te zeggen tegen vrienden dat we onze oudere vader hebben geknuffeld?
De Bijbel
Ook daar staan veel adviezen in. Bedoelt om gezond te leven. Met elkaar. En met God. Ook hier is een vrije keuze. Je kunt de adviezen serieus nemen en je er aan houden of ze negeren. Met allerlei redenen om het wel of niet te doen.
Laten we eens een voorbeeld nemen wat Jezus zegt in Mattheus 7 in vers 12:
‘Behandel anderen zoals u wilt dat zij u behandelen. Dat is in het kort wat Mozes en de profeten hebben gezegd. ‘ Jezus zegt hier eigenlijk…”Dit is de samenvatting van wat de Wet ons leert en wat de woorden van de Profeten ons leren. In 1 zin!”
Behandel de ander zoals je zelf graag behandelt zou willen worden.
Een soort Social Closeness
Wij gebruiken deze spreuk vaker in onze samenleving, maar dan omgekeerd. “Wat u niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet”. Afgeleid van de Bijbel maar verdraaid. In deze variatie gaat het om wat ik NIET wil. En dat doe ik dan ook een ander niet. Dus: “Ik wil niet dood dus dood ik ook de ander niet. Ik wil geen Corona, dus houd ik mij afstandelijk van anderen zodat die geen corona krijgen”. Het is mooi en goed.
Jezus zegt: “Wat zou jij WEL willen en zou je dat ook aan anderen willen DOEN?” WEL gezond zijn, WEL genoeg te eten hebben, WEL gezien worden en WEL complimenten krijgen……Dat vraagt een iets andere insteek.
Het gaat over naasten-liefde en liefde voor jezelf. Gebaseerd op liefde voor God en van God. Ook hier zien we dat gelovigen de Bijbelse principes op verschillende manieren volgen, juist vanwege de ‘ruimte’ die er is in deze ‘intelligente’ omschrijving. Sommigen doen wat er staat vanuit angst. Angst dat God straft als je het niet doet.
Sommigen houden zich aan deze principes omdat ze God vertrouwen en geloven dat Hij het beter weet.
Sommigen houden zich er niet aan omdat ze niet in God geloven. Of juist vooral NIET willen doen wat God zegt.
Sommigen weten niet wat ze zelf willen dus hoe kunnen ze dan ooit die ander behandelen zoals ze zelf willen?
En ook hier zien we een verschil in naleving van dit advies. Er zit ‘ruimte’ in. Waar de één werkelijk altijd klaar staat voor de ander, zegt die ander dat hij graag zijn grenzen bewaakt en kiest om zich niet in te zetten als vrijwilliger in de kerk. Waar de één geniet van een heerlijke vakantie met het gezin, nodigt de ander een jong stel met jonge kinderen uit om samen op vakantie te gaan omdat dit gezin het geld niet heeft om een vakantie te betalen. Waar de één werkelijk alles achter zich laat en emigreert naar Kenia om in de sloppenwijken te gaan helpen, blijft een ander thuis en doet boodschappen voor de zieke buurvrouw”.
Dit advies uit de Bijbel is bedoelt om het vanuit relatie met Jezus af te stemmen. “Hoe kan ik vanuit de liefde die God mij geeft, van mezelf houden en de ander liefhebben? En dus die ander behandelen zoals ik zelf ook behandelt zou willen worden?”
Er is ‘ruimte’ in Gods adviezen. Die ruimte kan je misbruiken of gebruiken, gebaseerd op relatie met Jezus.
Volgende keer verder in Deel 2
Het begon allemaal met Social Distancing. Zoveel mogelijk thuisblijven en met zo min mogelijk mensen contact. Het virus verspreid zich sneller in groepen en het virus is beter te traceren en te beperken als we minder mensen ontmoeten en tegelijkertijd wel weten wíe we ontmoeten. We gaan vooral de kwetsbare ontzien en dus gaan we ze minder zien. De zieken en kwetsbaren gaan strikt in lockdown. Ouderen thuis, in tehuizen, diegene die iets onder de ledenen hebben…we gaan onszelf isoleren om de verspreiding van het virus af te vlakken. De curve moet omlaag! Een dringend advies gericht op gezondheid en leven.
Met ‘ruimte’ in het advies om het persoonlijk toe te passen.
In het begin was er veel angst, onwetendheid, shock. En was bijna iedereen bereid meteen te doen wat nodig was. Nederland ging voor de ‘intelligente’ lockdown. Geen VERBOD maar advies om binnen te blijven. We mochten naar buiten.
En hier zag je al de eerste tekenen van verschil van toepassing. Waar de één zich perfect hield aan deze adviezen, ging de ander daar iets ruimer mee om. De redenen om je wel of niet strikt aan de adviezen te houden, waren en zijn verschillend.
Sommigen doen dit omdat de overheid het zegt en je hen vertrouwt.
Sommigen doen het uit angst om ziek te worden.
Sommigen doen het uit bescherming van zichzelf maar zeker ook uit bewogenheid voor die ander.
Sommigen doen het vooral niet OMDAT de overheid het zegt en zij hoe dan ook tegen de overheid zijn.
Sommigen nemen de ruimte binnen de grenzen van veiligheid en gaan elke dag wandelen.
Sommigen spreken met gezinsleden en familie af om samen een éénheid te zijn en elkaar als kleine groep wel te blijven ontmoeten.
Sommigen zijn in paniek en proberen te overleven en niet meer dan dat.
En dan komt de voorzichtigheid in het delen van onze keuzes uit angst voor veroordeling, nawijzen, verraad.
Durven we foto’s te posten op Facebook waar oma een kleinkind vasthoudt? Gaan we de politie bellen als we zien dat er bij de buren 5 fietsen voor de deur staan waar kennelijk tieners elkaar ontmoeten? Durven we te zeggen tegen vrienden dat we onze oudere vader hebben geknuffeld?
De Bijbel
Ook daar staan veel adviezen in. Bedoelt om gezond te leven. Met elkaar. En met God. Ook hier is een vrije keuze. Je kunt de adviezen serieus nemen en je er aan houden of ze negeren. Met allerlei redenen om het wel of niet te doen.
Laten we eens een voorbeeld nemen wat Jezus zegt in Mattheus 7 in vers 12:
‘Behandel anderen zoals u wilt dat zij u behandelen. Dat is in het kort wat Mozes en de profeten hebben gezegd. ‘ Jezus zegt hier eigenlijk…”Dit is de samenvatting van wat de Wet ons leert en wat de woorden van de Profeten ons leren. In 1 zin!”
Behandel de ander zoals je zelf graag behandelt zou willen worden.
Een soort Social Closeness
Wij gebruiken deze spreuk vaker in onze samenleving, maar dan omgekeerd. “Wat u niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet”. Afgeleid van de Bijbel maar verdraaid. In deze variatie gaat het om wat ik NIET wil. En dat doe ik dan ook een ander niet. Dus: “Ik wil niet dood dus dood ik ook de ander niet. Ik wil geen Corona, dus houd ik mij afstandelijk van anderen zodat die geen corona krijgen”. Het is mooi en goed.
Jezus zegt: “Wat zou jij WEL willen en zou je dat ook aan anderen willen DOEN?” WEL gezond zijn, WEL genoeg te eten hebben, WEL gezien worden en WEL complimenten krijgen……Dat vraagt een iets andere insteek.
Het gaat over naasten-liefde en liefde voor jezelf. Gebaseerd op liefde voor God en van God. Ook hier zien we dat gelovigen de Bijbelse principes op verschillende manieren volgen, juist vanwege de ‘ruimte’ die er is in deze ‘intelligente’ omschrijving. Sommigen doen wat er staat vanuit angst. Angst dat God straft als je het niet doet.
Sommigen houden zich aan deze principes omdat ze God vertrouwen en geloven dat Hij het beter weet.
Sommigen houden zich er niet aan omdat ze niet in God geloven. Of juist vooral NIET willen doen wat God zegt.
Sommigen weten niet wat ze zelf willen dus hoe kunnen ze dan ooit die ander behandelen zoals ze zelf willen?
En ook hier zien we een verschil in naleving van dit advies. Er zit ‘ruimte’ in. Waar de één werkelijk altijd klaar staat voor de ander, zegt die ander dat hij graag zijn grenzen bewaakt en kiest om zich niet in te zetten als vrijwilliger in de kerk. Waar de één geniet van een heerlijke vakantie met het gezin, nodigt de ander een jong stel met jonge kinderen uit om samen op vakantie te gaan omdat dit gezin het geld niet heeft om een vakantie te betalen. Waar de één werkelijk alles achter zich laat en emigreert naar Kenia om in de sloppenwijken te gaan helpen, blijft een ander thuis en doet boodschappen voor de zieke buurvrouw”.
Dit advies uit de Bijbel is bedoelt om het vanuit relatie met Jezus af te stemmen. “Hoe kan ik vanuit de liefde die God mij geeft, van mezelf houden en de ander liefhebben? En dus die ander behandelen zoals ik zelf ook behandelt zou willen worden?”
Er is ‘ruimte’ in Gods adviezen. Die ruimte kan je misbruiken of gebruiken, gebaseerd op relatie met Jezus.
Volgende keer verder in Deel 2